Hoppa till sidans innehåll
Foto: Jannie Bornholm

Bornholm 28-30/10

01 NOV 2011 16:52
Äntligen så var det dags för den årliga turen till Bornholm för att springa Höst Open, en 2-dagars tävling, men självklart också för at hygge os lidt!
  • Skapad: 01 NOV 2011 16:52

Här nedan följer ett referat ifrån helgen där ni får följa Eva, Maj-Britt, Karolina, Tina och mig – Jannie.

Det hela började tidigt fredag morgon med att pussla in alla väskor i Evas bil. Fem personers packning tar en hel del plats. Men in gick det till slut och så var vi på väg! Vid åttatiden anlände vi till hamnen i Ystad, checkade in till båten och strax därefter fick vi köra ombord. Fördelarna med åka över till Bornholm tidigt på morgonen är att det är lite folk på båten och så har man en hel dag att hitta på massa på ön.

Vi började med en promenad i Rönne tillsammans med Christina Olsson och c/o. Vi var bland annat in en sväng på Tiger, en affär med allsköns pryttlar till låga priser och vände och vred på nästan allt. Vi letade oss även fram på de snirkliga gatorna i Rönne och förundrades av färger och former på husen och annat spännande vi såg. Vi fick även se det lilla huset som Ellen (Christinas mor) en gång bodde i.

Vi for därefter tvärs över hela ön till Gudhjem, där det i vanlig ordning var ordnat med boende åt oss i fina lägenheter.
Vi tog en kort paus med fika i lägenheten och gav oss sen iväg med nya krafter för att bland annat köpa choklad och kolla in lite vacker glaskonst och hantverk.

Fredagens sightseeing avslutades med middag ute i Gudhjem. Lagom till kvällsfikan i lägenheten anlände även Karolina som jobbat hela dagen och tagit en av de senare färjorna över.

Lördag

Lördagen bjöd på härligt väder, sol och flera plusgrader ända in på eftermiddagen då det mulnade på en aning. Första start var inte förrän klockan 12, så både sovmorgon och långfrukost hanns med.
Lördagens etapp gick i ett flackt område med ett rutnät av stigar/vägar och väldigt många bäckar.

Jag var en av alla dem som gjorde parallellfel, misstog en stig för en annan och fixade därmed till några extra minuter till min totaltid. Andra lade flera minuter på att finna just den där grøfteknæken…

Nåväl, glada för det fina vädret och för bra slutplaceringar trots missar lämnade vi tävlingsplatsen för att köra söderut till Dueodde. Att besöka denna fantastiska sandstrand var ett måste!

På kvällen var det gemensam middag för alla oss som bokat resan genom Christina. Vi åt på samma restaurang i Gudhjem som vi gjort föregående kväll och lämnade restaurangen någon timme senare mätta och belåtna, än en gång.

Hemma i lägenheten igen gottade vi oss med äpplepaj, bullar och choklad – inget är för onyttigt när man är på Bornholm! Vi spelade ett par omgångar Uno och hann även med en omgång TP, där jag och Karolina fick se oss besegrade av Eva, Maj-Britt och mamma.

Söndag

Idag var första start redan klockan nio, så det vart ingen sovmorgon. Terrängen för andra etappen var mycket mer kuperat än föregående dag, men rutnätet av stigar och vägar fanns även här.

Det bommades friskt i den fina terrängen, Eva som i vanliga fall är så säker bommade mer än 10 minuter och det gjorde även Maj-Britt och jag.
- Det gick för fort och fel, sa Eva när hon senare berättade om sitt lopp.
Karolina gjorde däremot ett kanonlopp och också mamma kom i mål och kände sig ganska nöjd trots någon miss här och var.

För ovanlighetens skull hade vi inte bråttom till färjan efter tävlingen utan kunde ta det lugnt i lägenheten. Jag passade då även på att fråga ut de andra töserna om hur de tyckte att helgen varit.
Vädret, den vackra naturen och god mat tyckte Eva var några av helgens höjdpunkter. Karolina höll med om att vädret varit fint men det första hon sa när jag frågade om vad det bästa med helgen varit, var chokladen!

Helt nöjd tävlingsmässigt var nog ingen av oss, men Bornholm är en helhetsupplevelse och så sett var vi alla mer än nöjda. Det är en vacker ö med varierande landskap och att besöka ön under lågsäsong är faktiskt att rekommendera, lugnt och skönt!

Själva tävlingen då? Hur var arrangemanget?
Mamma utbrister ”Urusla med toaletterna!” och jag själv kan inte annat än att hålla med. Det skulle behövts fler än bara fyra toaletter. MB nämner hur samlat allting var i år, nära från parkering till TC och även nära till start, båda dagarna. Det var positivt! Terrängen och banorna var vi även nöjda med bortsett från ett litet fel på kartan, vilket ledde till en stor bom för Maj-Britt.

Jag frågar nyfiket vad de tänker när de missar, när bommen är ett faktum.
– Det får vi inte säga högt, säger Maj-Britt och skrattar.
De alla börjar prata om hur arg man kan vara efter målgång när man missat och hur man bara inte kan förstå att man kan vara så ”korkad” ute på banan. Men det är alltid lätt att vara efterklok, eller hur?

Efter vi duschat, fikat och packat färdigt lämnade vi lägenhet 69 för att se lite mer av ön innan det var dags att ge sig av till Rönne och färjan hem.
Vi begav oss norrut till Helligdomsklipperne där vi stannade en stund för att se på dessa häftiga klippor. En lång och brant trappa tog oss ända ned till havet och grottan ”Sorte Gryde”. En snabb tur igenom Allinge fick avsluta vår sightseeing på Bornholm för den här gången.

Här kommer då slutligen ROKarnas slutresultat:
(etappresultaten finner ni på Höst Opens hemsida):

7. Göran Mattsson

Åben 2 (sön)
11. Göran Mattsson

Och heja heja Håkan, Lisa och Karolina som var med på Bornholm för första gången! De sprang i huvudklass båda dagarna och så härligt det var att se er springa i mål med ett leende på läpparna!